Art Iran

اخبار هنر ایران

Art Iran

اخبار هنر ایران

  •        روزنامه شمس توس تاریخ خبر۱۳۹۰/۰۶/۰۵


  • چهارقدم با برگزیده جشنواره ادبیات نمایشی رضوی


  • پویان اصغری


  • لطفا بیوگرافی خود را شرح دهید؟ پویان اصغری هستم متولد فروردین 1363 در قزوین . فعالیت هنری خود را از سال 1374 در زمینه هنرهای تجسمی آغاز کردم و از دانشکده آزاد کمال الدین بهزاد در رشته طراحی فارغ التحصیل شدم فعالیت نمایشی خود را از 1383 آغاز نمودم و سپس با همکاری برخی دوستان در سال 1384 اقدام به تاسیس گروه آکواریوم متشکل از بهترین بازیگران و هنرمندان قزوین در زمینه نمایش نمودم در طی این سالها موفق به نگارش چندین نمایشنامه و کسب عناوین ذیل شدم :

  • 1. دریافت جایزه سوم نمایشنامه نویسی از جشنواره پنجم ادبیات نمایش رضوی 1389
    2. دریاقت جایزه نخست نمایشنامه نویسی از جشنواره طنز مازندران 1389
    3. دریافت جایزه اردیبهشت تئاتر ایران در زمینه نمایشنامه نویسی 1390
    4. دریافت جایزه دوم نمایشنامه نویسی سیزدهمین جشنواره تئاتر استان قزوین 1389
    5. دریافت جایزه نخست نمایشنامه نویسی از جشنواره استانی نمایشنامه خوانی اقبال 1390
    6. دریافت جایزه اول نمایشنامه نویسی از هشتمین همایش تئاتر جوان 1386
    7. دریافت جایزه اول کارگردانی از هشتمین همایش تئاتر جوان 1386
    8. دریافت جایزه اول کارگردانی از هفتمین همایش تئاتر جوان 1385
    9. دریافت جایزه طراحی صحنه از سیزدهمین جشنواره استان قزوین 1389
    10. دریافت جایزه اول طراحی پوستر و بروشور از یازدهمین همایش تئاتر جوان 1389
    11. دریافت جایزه برگزیده طراحی پوستر و بروشور از نخستین جشنواره تئاتر بسیج 1389
    12. دریافت جایزه نمایشنامه نویسی از دومین همایش تجلیل از افتخار آفرینان فرهنگ و هنر 1389
    13. دریافت جایزه برگزیده طراحی پوستر و بروشور از جشنواره استانی اقبال 1390
    14. دریافت تقدیر فعالیت تئاتری از تشکل مردم نهاد رزمی کاران حافظ صبیعت 1385

    چندمین بار و با چه متن هایی در جشنواره ادبیات نمایشی رضوی قزوین شرکت نموده اید؟
    این اولین بار بود که در جشنواره رضوی حضور پیدا کردم و تنها با یک متن در این جشنواره شرکت نمودم

    سطح برگزاری جشنواره را چگونه ارزیابی می نمائید؟
    آن چه از ظواهر امر پیداست گویای آن است که جشنواره رضوی در روندی صعودی نسبت به سال های قبل قرار دارد و هر سال نمایشنامه نویسان بیشتری برای شرکت در این جشنواره داوطلب می شوند و این حاکی از آن است که جشنواره در موقعیت مناسبی قرار دارد . به مراتب هر چه از قدمت یک جشنواره بگذرد جایگاه مناسب تری در بین اهالی هنر پیدا خواهد کرد و مسلماً در سالهای آتی شاهد حضور نمایشنامه نویسان مطرح در این جشنواره خواهیم بود .

    عناوین کسب شده شما در این جشنواره چه بوده است؟
    جایزه سوم نمایشنامه نویسی ازجشنواره پنجم ادبیات نمایش رضوی برای نگارش نمایشنامه "چهار قدم "

    نظر شما در خصوص برگزاری جشنواره موضوعی چیست؟
    نگاه من به تمامی جشنواره ها مثبت است چه جشنواره های موضوعی و چه جشنواره های آزاد . جشنواره های موضوعی از یک جهت نسبت به جشنواره های آزاد برتری دارند و آن هم تعیین راه کار مشخص برای رسیدن به هدفی متعالی ست . بطور مثال شاید در طول سال به ندرت پیش بیاید تا نمایشنامه در مورد بیمار های خاص نگاشته شود ولی برگزاری جشنواره با موضوعیت بیماری های خاص عرصه را برای هنرمندان باز می کند تا دست به نگارش چنین نمایشنامه هایی بزنند و به طبع سبب آگاهی مردم می شود .

    جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را چگونه ارزیابی می نمائید؟
    جشنواره امام رضا را شاید بتوان بزرگترین و تنها جشنواره ایران دانست که به تمام جوانب فرهنگی و هنری پرداخته است و بزرگترین فستیوال هنری در تاریخ کشورمان برشمرد . اما به دلیل نو پا بودن آن در برخی از بخش های جشنواره هنوز آنطور که باید جایگاه خود را به دست نیاورده است .

    برای نوشتن نمایشنامه موضوعی چه اصولی را رعایت می نمائید؟
    احساس می کنم مهمترین وظیفه یک نویسنده " بدیهه سازی" باشد . در طول نگارش یک نمایش همیشه بدان فکر می کنم که بتوانم لحظاتی ناب و بدور از کلیشه را فراهم آوردم و از طرح ها و شیوه های نگارش جدید استفاده کنم . جشنواره های موضوعی معمولا "شرایط محیطی خاص" را در نمایشنامه تعریف می کنند و خوشبختانه دست نویسنده باز است تا این شرایط محیطی را با " فکر اصلی " ترکیب کند و نمایشنامه بنویسد قابل قبول . سعی می کنم از " اشخاص بازی" کمتری در نمایشنامه استفاده می کنم ، این گونه ارتباط بهتری با خواننده برقرار می شود و تماشاگر فرصت کافی برای هم سو شدن با با اشخاص را دارد .

    با توجه به پژوهشهایی که داشته اید شخصیت امام رضا (ع) را چگونه می بینید؟
    متاسفانه من در باب شخصیت ایشان آنچنان که باید پژوهش نداشته ام . تمام آنچه من درباره ایشان می دانم تجربه ی شخصی در سفر به مشهد بوده است و همین امر را دست مایه ای برای نگارش نمایشنامه در باب ایشان قرار داده ام . خاطر نشان می کنم جایگاهی که شخصیت امام رضا در فرهنگ و سنت ما و در میان عامه مردم داراست خود بهترین ایده برای نگارش و پژوهش است و معقوله ای است که کمتر به آن اشاره شده است.

    پیشنهاد شما برای بهبود روند جشنواره ادبیات نمایشی رضوی در سالهای آینده چیست؟
    بزرگترین مشکل نویسندگان بعد از نگارش نمایشنامه انتشار آن توسط ناشرین است . شاید اگر جشنواره شرایطی را فراهم کند تا ناشرین زودتر نمایشنامه را روانه بازار کتاب کنند ، گرایش نویسندگان برای شرکت در این جشنواره بیشتر شود و مهمتر آنکه در بخش صحنه ای جشنواره رضوی کارگردانان با تنوع بیشتری از نمایشنامه روبرو می شوند و کیفیت کارهای صحنه ای نیز بهبود می یابد. نکته دیگر برگزاری نشست های دوستانه و ورک شاپ با حضور برترین های پیشین و نویسندگان نامی کشور است تا دیدگاه های خود را در مورد شرایط یک نمایشنامه خوب به مباحثه بگذارند.

    نظر شما در رابطه با کیفی برگزار شدن و دوسالانه شدن این جشنواره برای تحقیق و پژوهش برای تولید آثار چیست؟
    در طول چند سال اخیر جشنواره های بسیاری در کشور شکل گرفت که متاسفانه در همان ابتدای کار و بعد از نهایتا دو دوره ، دیگر برگزار نشد و نوعی بی اعتمادی در بین هنرمندان و برگزار کنندگان بوجود آورد . بی مهری نویسندگان نسبت به جشنواره های نوپا از آنجا ناشی می شود که اطمینانی برای برگزاری دوره بعد آن نمی رود . یکی از معیار های شرکت در یک جشنواره جدا از بحث کیفیت آثار ، کیمیت و تعداد دوره های برگزاری آن جشنواره است که نمی توان به آن بی توجه بود – بطور کل اگر کیمیت فدای کیفیت شود چالشی پیش نمی آید به شرط آنکه نویسنده اصمینان خاطر بیابد که جشنواره بعدی برگزار می شود و این زمان را صرف پژوهش کند و مطمئن باشد که که دست رنج او در جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد .
     

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی