Art Iran

اخبار هنر ایران

Art Iran

اخبار هنر ایران

نمایش پرولوگ در هشت دقیقه

دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۰۳ ب.ظ

درباره نمایش پرولوگ در هشت دقیقه به کارگردانی پویان اصغری

اعضای گروه پرولوگ به کارگردانی پویان اصغری


"پرولوگ در هشت دقیقه" در تعریف لغوی به دو بخش تقسیم میشود :

بخش اول: پرولوگ که قسمت ابتدایی یک تراژدیست و از تراژدی وحشتناک در انتهای نمایش خبر می دهد.

بخش دوم : هشت دقیقه ، که نگاهی سور رئال به نظریه ای علمی است که  به فعالیت هشت دقیقه ای مغز و بازنمایی گذشته پس از مرگ می پردازد.

بعبارت دیگر " پرولوگ در هشت دقیقه" بازگویی تراژدی ست که در ذهن یک مرده ظرف مدت هشت دقیقه اتفاق می افتد. و اما داستان نمایشنامه: " پرولوگ در هشت دقیقه " داستان مده آ را دست مایه اصلی خود قرار داده است و به آن رنگ و بویی امروزی داده منتهی با این تفاوت که ما دیگر شاهد سختی ها و دشواری های زندگی مده آ نیستیم بلکه شاهد زندگی یکی از دو کودک "مده آ" در بزرگسالی ،آن هم با جنسیت مونث  هستیم.

سمیرا ضابطی

دختر جوان (کودک مده آ) بازیگر آماتور تئاتر است ، مصائب و مشکلات بسیاری را پشت سر گذارده است و حال قرار است بازیگر نقش " مده آ" باشد.  نمایش به سه قسمت تقسیم میشود :

1-    نمایش مده آ :بازگویی داستان مده آ. فراموشی دیالوگ توسط دختر جوان .

2-    درگیری کارگردان نمایش ( استعاره ای از جیسون ) با دختر جوان و قرار دادن او در تنگنای رقابت با بازیگر جایگزین. افشای اعتیاد دختر جوان و اعطای فرصت نهایی (هشت دقیقه) به دختر برای نشان دادن استعداد خود در مقابل بازیگر جایگزین.

3-    تنهایی دختر جوان در صحنه و بازگویی یاس و استیصال و ناتوانی خود در مقابل بازیگر جایگزین  که منجر به مصرف مجدد مخدر میشود و مرگ او ( که در تعلیق قرار میگیرد و از دید تماشاگر پنهان میشود)

سمیرا ضابطی

4-    فعالیت مغز دختر جوان درهشت دقیقه پیش رو ، که با ورود پیرمردی آغاز میشود . گذشته دهشتناک و استسمار او توسط پیر مرد بیشتر برای ما روشن میشود به مرور متوجه میشویم پیرمرد همسر اوست که مسبب مصیبت های دختر است . و دختر در پی یک درگیری از پیش او گریخته است. (چگونگی ازدواج این دو باهم در تعلیق نمایش قرار می گیرد)

سمیرا ضابطی

5-    ورود مجدد بازیگر جایگزین و درگیری دختر با او برای بدست آوردن نقش مده آ . اما در تقابل گفتگوی بازیگر جایگزین با پیرمرد متوجه میشویم بازیگر جایگزین ، مادر اوست  ( مده آ واقعی) که از سر درماندگی ، کودک خود را به پیرمرد فروخته است . پیرمرد ، دختر را به عقد خود در آورده و او را استسمار کرده است.

نمایش پرولوگ در هشت دقیقه به کارگردانی پویان اصغری و بازی سمیرا ضابطی

6-     ورود کارگردان با اعلام انتهای هشت دقیقه . سکوت دختر و بی حرکتی او در انتها ، افشای این حقیقت است برای تماشاگر که دختر جوان در همان ابتدا با مصرف مخدر مرده است. و ما تنها شاهدانی برای پرولوگ زندگی او بوده ایم.

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی